بوتاکس :

یک نوع سم طبیعی در یک باکتری به نام کلستریدیوم بوتولینوم (CLOSTRIDIUM  BOTULINUM) وجود دارد که همه راجع به آن شنیده ایم . معروفترین و خطرناکترین سم دنیا که گاه درقوطی کنسرو پیدا شده وبعضی به دلیل نجوشاندن کنسرو با این سم مسموم میشوند.!!! باید آنرا شناخته باشید.پس ازسالها تلاش برای استفاده پزشکی از این سم، بالاخره خالص شد وبه میزان درمان کننده رسید.اوایل برای کم کردن یا درمان سفتی های عضلات در فلج های مغزی وبعد کم کم برای زیبایی استفاده شد.سابقه کشف وبررسی اثرات بالینی آن به بیش از ۱۰۰ سال می رسد.سم باکتری یاد شده چند نوع دارد . نوع A & B درزیبایی استفاده دارند . نوع A همین بوتاکس معروف بوده که بیشترین استفاده را دارد.نوع B برای کسانی که پاسخ به نوع A ندارند استفاده میشود.دربازارکمیاب بوده وگرانقیمت نیز میباشد ودوام اثرآن نیزکمتر است.

با این حساب باید این سم خطرناک هم باشد !؟ مثل همه دارو ودرمانها این سم نیزخطربالقوه دارد ولی چون مقداری که در زیبایی استفاده میشود بسیار اندک میباشد لذا خطرناک نیست . بدیهی است که داروهای معروف و پر استفاده ای مثل استامینوفن یا آنتی بیوتیکها یا …. خطرناکتر و مضرترازبوتاکس بوده وحتی درمقادیر کم هم آسیب کبدی یا کلیوی  دارند.

بوتاکس چگونه عمل میکند؟

کاربوتاکس فلج کردن ماهیچه هاست . اگر به بخش کلیات مراجعه نمایید تفاوت چین ها را شرح داده ام . درچین های مربوط به حرکت ماهیچه ها ی صورت ،فلج کردن این ماهیچه ها منجر به بی حرکت شدن آنها و متعاقبا چین نخوردن پوست خواهد شد . توجه کنید که چین ها محو یا برطرف نمیشوند بلکه با حرکت های صورت ایجاد نخواهند شد . به عبارت بهترچین هایی که بدنبال وضعیت خاص روحی مثل خنده ، گریه، هیجان ، اخم ، و … واضح میشوند ، دیگر ایجاد نمیشوند . پس بوتاکس جوانسازی نمیکند و عمق یک چروک عمیق را پر نمیکند . گرچه چروکهای سطحی یا جوان (تازه ایجاد شده) محو شده وانواع عمیقتر ،کم عمق میشوند . نتیجه نهایی کار ، بهتر دیده شدن است.!!!

یک تصور شایع اینست که با تزریق بوتاکس احساساتمان را از دست میدهیم . برای من اولا جالب است که کسانی که مخترع این سخنهای بی اساس هستند ، چه تصوری از احساس و بروز دادن آن دارند . مگر احساس آدم در چهره اش شکل میگیرد ؟ چهره آنرا فقط نمایش میدهد . مغز واعصاب و هورمونهای خاص مراکز شروع احساسمان هستند . بدیهی است که وقتی بوتاکس تزریق میشود ، بخشی از صورت دیگر قادر به نمایش آنچه در مغز میگذرد نیست  . این اشکال بوتاکس است ولی معنی آن * جلوی احساسات را گرفتن * نیست . البته آنهایی که از ناآگاهی مردم نیز سوء استفاده کرده و قصد دارند محصولات آرایشی غیر استاندارد و فاقد مجوز خود را بفروشند نیز از منتقدین بوتاکس هستند . درست است که بروز و نمایش احساسات درچهره می باشد ولی این مورد با ازدست دادن احساسات تفاوت دارد.

یک اظهار نظر غلط دیگرهم،این است که بعداز چندباراستفاده از بوتاکس،چنانچه دیگر ازبوتاکس استفاده نشود، پوست دچار افت شدید میشود….به هیچ عنوان این مطلب درست نیست.بوتاکس همانطور که شرح داده شد اصلا کاری به پوست ندارد وفقط ماهیچه های صورت را ازکار می اندازد.لذا درصورت مصرف نکردن نه تنها باعث مشکلی نخواهد شد، بلکه به علت فلج طولانی مدت ماهیچه ها، قدرت اولیه ی این ماهیچه ها دیگر برگشت کامل به حالت اول نداشته ودیگر چین ها به حالت اول برنمیگردند.درواقع گذشت سن باعث شل شدن پوست می شود.تصور کنید که مثلا ۵ سال مداوم ازبوتاکس استفاده کرده اید.دراین مدت چروک های خودرا نمیبینید.بعداز قطع مصرف بوتاکس چین ها کم کم برگشته وعلاوه بر شل شدن طبیعی پوست که دراین مدت تشدید شده، هم اکنون چروکها هم به شلی پوست اضافه میشوند.پس ظاهر پیرتر دیده میشود.ولی این به روال طبیعی پیری پوست ربط دارد نه به بوتاکس. درواقع بوتاکس باعث مخفی شدن چین وچروک شده وآنرا درمان نمیکند.پس وقتی بوتاکسی وجود نداشته باشد همه ی مشکلات مانند اول خواهد شد.

هم اکنون دردنیا اندک کشورها و اندک تولید کننده هایی وجود دارند که تکنولوژی ساخت بوتاکس را داشته باشند.لذا نباید خیلی نگران بود.آمریکا،انگلیس،آلمان،کره جنوبی، چین واخیرا ایران، ازمهمترین تولیدکنندگان بوتاکس هستند.بهترین بوتاکس دنیا ALERGAN ازکشور آمریکاست که به لحاظ مشکلات تحریم ومسائل سیاسی به کشور وارد نمیشود.بعد ازآن  DYSPORT از انگلستان مرغوب و معروف بوده که اولین مارک وارد شده به کشور نیز بوده وسالها استفاده شده است. بوتاکس توسط کشورهای دیگر تولید شده که هم اکنون دردسترس بوده وخوشبختانه ازلحاظ کیفیت واثربخشی ونیز عوارض تفاوت چندانی با ۲ نوع یاد شده ندارند ،ضمن اینکه قیمت مناسبتری دارند.در۳  سال اخیربوتاکسی به نام نورونوکس (NEURONOX) ازکشور کره جنوبی  وارد کشور شده که هم دارای تاییدیه از وزارت بهداشت ودرمان ایران بوده وهم در تجارب واقعی کیفیت خوب وعوارض کمی ازخود نشان داده است.درسالهای اول ورود این بوتاکس کیفیت و دوام خوبی از خودش نشان میداد که متاسفانه به دلیلی که مشخص نیست در یکسال گذشته دوام و قدرت اثراین بوتاکس خیلی کاهش یافته و من شخصا از آن راضی نیستم.

درمورد بوتاکس های چینی زیاد سوال میشود.باید گفت که برای تمام کالاهای چینی مشکل نامرغوب بودن وجود دارد.بیشترین مشکلی که با بوتاکس چینی بروز می کند، حساسیت وتورم پوست بوده که گاه شدید می شود.البته تمام موارد طی چندروز درمان مناسب بهبود خواهند یافت.درمورد ماندگاری هم باید عرض کنم که گاه از بوتاکس های مرغوب چیزی کم ندارد واین بسته به کیفیت بوتاکس وغلظت آن می باشد. ولی به  دلیل احتمال حساسیت و تورم درمطب بنده  از نوع چینی  استفاده نمی شود. .  بوتاکس های چینی دربازار ایران به نام بوتاکس کانادایی مشهورند ولی درواقع فعلا هیچ بوتاکس ساخت کانادا در ایران وجود ندارد وهمه فقط دارای برچسب کانادایی می باشند. توجه نمایید که بهترین راه شناخت بوتاکس اصل از قلابی ،دیدن قوطی، بروشورو برچسب های وزارت بهداشت وشماره سریال آنها بوده که دربوتاکس های تقلبی چنین چیزهایی وجود نداشته وفقط یک شیشه حاوی برچسب می باشند. به عبارتی بوتاکس خوب دارای شناسنامه و اطلاعات لازم بوده وبوتاکس تقلبی فاقد اینهاست.

توجه : تمام برندهایی که در ایران به نام REFINEX , CANITOX ,DERMATOX , LINURASE وجود دارند همگی چینی بوده که متاسفانه به عنوان کانادایی وآمریکایی تزریق می شوند.باید توجه کرد که اصولا بوتاکس های باقیمت زیر۲۰۰ هزار تومان قطعا چینی بوده وانواع معتبر بوتاکس بالای ۲۰۰_۲۵۰ هزار تومان تزریق می شوند.البته باید در نظر بگیرید که این قیمتها برای دلارحدود ۳۳۰۰ تومان در نظر گرفته شده اند. بدیهی است که با افزایش ناگهانی ارز، قیمت ها تغییر خواهتد کرد.

ازحدود 4 سال  قبل یک شرکت ایرانی یک بوتاکس به نام مَصپورت MASPORT تولید و روانه بازار کرده است. تمام مواردی که تا کنون برای بیمارانم تزریق کرده ام، کیفیت ودوام مناسب داشته و مانند برندهای مرغوب با کمترین عوارض همراه بوده اند.عکس این بوتاکس را بالای صفحه گذاشته ام. برای اطلاعات بیشتر به سایت سازنده این بوتاکس به آدرس www.masoondarou.net  مراجعه نمایید. اخیرا یک بوتاکس ایرانی دیگر هم به بازار ایران اضافه شد به نام دیستون  DYSTONE  که عکس آن را درپایین مشاهده مینمایید.

عکس های زیر بوتاکس آلرگان، دیسپورت ، و نورونوکس ،  چینی و  مصپورت  را نشان میدهد.

بوتاکس دیسپورت
بوتاکس دیسپورت
بوتاکس نورونوکس کره جنوبی
بوتاکس نورونوکس کره جنوبی
بوتاکس کنیتوکس چینی
بوتاکس کنیتوکس چینی

      

                                                                                   

 

بوتاکس دیسپورت
بوتاکس دیسپورت

 

 

 

 

بوتاکس جدید ایرانی مصپورت
بوتاکس  ایرانی مصپورت

 بوتاکس جدید دیستون

شروع اثر وماندگاری بوتاکس :  یک نکته بسیار مهم وجود دارد که علیرغم تکرارشدن مکرر توسط پزشکان هرگز مورد توجه یا باورمردم قرار نمیگیرد.شروع اثر یک درمان،یا دوام آن ونتایج وازهمه مهمتر عوارض آن میتواند کاملا از یک شخص به شخص دیگر تفاوت نماید.پس ملاک ،دوست یا دخترخاله یا پسرعموی شما نیست.هر انسانی بابقیه تفاوت کم یا زیاد دارد. لذا اعداد وارقام ذکرشده برای هر درمان یک متوسط دراجتماع بوده وحدود یک موضوع را به شما نشان میدهد نه عدد دقیق را. تمام تولید کننده های بوتاکس دوام آن رابرای مثلا خط اخم بین ۳-۴ ماه درنظر میگیرند.این عدد برای متوسط اجتماع بوده وباغلظت استاندارد .درصورت تهیه ی بوتاکس با غلظت هایی کمتر یابیشتر ازاستاندارد اعداد متفاوتی به دست می آید.من دوام بوتاکس مشخص وبا غلظت مشخصی را برای افراد مختلف بین ۴ تا ۸ ماه دیده ام.

شروع اثر بوتاکس به طور متوسط ۱-۳ روز پس از تزریق میباشد . گرچه  حتی چند ساعت پس از تزریق نیز شروع اثر آن  دیده می شود . در بیشتر موارد پس از یکهفته بوتاکس اثرات خود را نشان داده ولی معمولا تا هفته دوم پس از تزریق نیز هنوزشاهد تغییرات ولو اندک هستیم.لذا تا پایان هفته دوم بهتراست ازقضاوت درمورد اثرآن خودداری کنیم.البته این اعداد در مورد غلظت استاندارد بوتاکس بوده واگر پزشکی بوتاکس را به میزان بیش از حد رقیق نماید،شروع اثرو عوارض آن نیز متغیر بوده ودوام متغیری نیز خواهد داشت.البته این موارد نیز قطعی نیست ونمیتوان با شروع اثر سریع یا کند یک بوتاکس ،نتیجه بگیریم که حتما غلظت آن غیراستاندارد بوده است.

دوام بوتاکس مطابق کاتالوگ شرکتهای تولید کننده حدود ۲-۳ ماه برای خطوط دور چشم و۳-۴ ماه برای خطوط پیشانی می باشد. میباشد.یعنی از ماه چهارم کم کم اثر خود را ازدست میدهد.نهایت ماندگاری بوتاکس حدود ۶ ماه میباشد.البته توجه نمایید که مقدار باقیمانده در ماههای ۵ وخصوصا ۶ ارزش زیادی ندارند وماهیچه های فلج شده دوباره فرصت یافته  که قدرت خود را بازیابند.هر ماهیچه ای که فلج  یا بی حرکت میشود(به هر طریق) دچار تحلیل وکاهش سایز میشود.حتما زیاد دیده اید کسانی که دست یا پایشان در گچ بوده چقدرنسبت به دست وپای طرف سالمشان کوچکتر شده است.پس وقتی مثلا عضلات تولید اخم را با بوتاکس فلج میکنیم ،کوچک شده وتا پایان اثر بوتاکس ضعیف باقی میمانند.اگر به آنها فرصت حرکت بدهیم دوباره به سایز سابقشان بازگشته و به همان شکل سابق اخم را انجام میدهند.پس لازم است قبل ازاتمام کامل اثر بوتاکس ،دوباره آنرا تکرار نماییم.

عکس زیربوتاکس ناحیه پیشانی (بالا و اخم) را قبل و بعد از تزریق نشان میدهد.

بوتاکس پیشانی بوتاکس پیشانی

عوارض بوتاکس :  درمورد عوارض مهم آن در مطالب بالا اشاره کردم . یکسری عوارض در محل تزریق ایجاد میشود . درنقطه تزریق کمی تورم وسوزش ایجاد میشود که مختصر بوده وطی چند ساعت(به ندرت چندروز ) از بین میروند . برخی افراد ازیک سردرد متوسط تا شدید که بین چند ساعت تا چندروز طول طول میکشد شکایت دارند.البته آنهایی که سردردهایی خاص مثل میگرن یا خوشه ای و امثال هم دارند ممکنست به دلیل تحریک اعصاب پوست توسط بوتاکس دچارسردرد شوند وگرنه افراد عادی سردردی درحد چند ساعت خواهند داشت که براحتی با مصرف مسکن تسکین میابد.تزریق در محل پیشانی گاه با پایین آمدن ابروها همراه است.( این حالت بیشتر درافراد با سن بالای ۴۵ سال وآنهایی که دچار شلی پوست هستند رخ میدهد.)  دراینحالت کمی قیافه اخمو خواهد شد.

تزریق در محل اخم گاه با پایین آمدن یا شل شدن پلکها همراه است.ودراطراف چشمها گاه تاری دید ودوبینی ایجاد میشود.دلایل ایجاد این مشکلات متعدد  میباشد.گاه فشار یا ماساژمحل توسط شخص ،گاه رقیق بودن زیاد بوتاکس وگاه انتخاب نادرست محل تزریق توسط پزشک عامل آنها هستند.متاسفانه روشی برای تعیین علت وجود ندارد ولی خوشبختانه این عوارض کوتاه مدت . اکثرا خفیف بوده وطی ۲-۳ هفته برطرف میشوند.هرچند که گاه تا ۲ ماه هم ممکنست طول بکشد ولی نادر است . برطرف شدن این عوارض بیشتر به زمان نیازدارد وتوسط دارویا ابزار خاص کمک کمی به بهبودی میتوان کرد.

توجه نمایید که نمیتوان دقیقا آنچه را که از بوتاکس انتظار دارید بدست آورید.  گاه دریک نقطه اثری بیشتر یا کمترازانتظار ایجاد میشود.مثلا ابروها پایین یا بالاترازنیاز رفته یا حالت چشمها هنگام خندیدن کمی عروسکی یا مصنوعی شود.بیشترخانمها اصرار دارند تزریق طوری انجام شود که انتهای ابروها بالاتر برود.باید گفت که اولا مطابق استانداردهای تزریق بوتاکس،بالا رفتن بیش ازحد ابروها غیر اصولی بوده ودوماً همیشه ایجاد نشده وکمی به شرایط  آناتومیک ماهیچه های صورت ومیزان و وسعت خطوط پوستی داردوالبته بالارفتن ملایم در اکثر افراد خصوصا با افتادگی ابروها وپلک بالایی که ناشی از سن میباشد، به زیبایی چهره کمک میکند.

پس از تزریق بوتاکس تا ۲۴ ساعت به طور مطلق وتا ۳ روزبه طور نسبی ازفشاروارد کردن یا ماساژیا حرارت بالا به روش گرمای موضعی با آب داغ یا بخار یا لامپهای حرارتی وامثالهم باید خودداری کرد.در مورد نحوه نشستن یا بازی دادن عضلات صورت که بعضا بیان میشود ،درمنابع علمی تاکیدخاصی ندیده ام ولی به جذب وشروع سریعتربوتاکس کمک کرده وانجام آن اختیاری است..بهتراست تا چند ساعت ازدراز کشیدن اجتناب کنید.خم شدن طولانی مدت مثل حرکات ورزشی یا سجده طولانی حین نماز خواندن یا حرکات احساسی شدید مثل گریه یا خنده طولانی وشدید نیز در ۲۴ ساعت اول پس از تزریق ممکنست باعث عوارض شوند.از دمر خوابیدن نیز پرهیز نمائید.اگر عاداتی مثل گذاشتن دستها روی صورت ، یا چرت زدن پشت میز کاردارید نیز در چند روز بعد از بوتاکس آنها را ترک نمائید . مالیدن کرم به صورت با ملایمت و در زمان کوتاه مشکلی ایجاد نمیکند . شستشوی صورت یا استحمام با آب خنک نیز مانعی ندارد.

از موارد استفاده خیلی خوب بوتاکس که اخیرا سازمان دارویی آمریکا (FDA) نیز آنرا تایید کرده، درمان میگرن وعرق ریزی زیاد زیربغل  میباشد.من نتایج خوبی از درمان عرق ریزی داشته ام که حدود ۳-۴ ماه هم دوام آورده است.درمورد میگرن نیز نتایج خوب است ولی من دوام کمتری دیده ام.البته FDA  برای میگرن های با تکرار ۳ بار درهفته آنرا موثر میداند.مکانیسم تاثیربوتاکس برعرق ریزی یا میگرن هنوز ناشناخته است.

موارد منع مطلق یا نسبی تزریق بوتاکس :    ۱ بارداری ۲- شیردهی ۳- بیهوشی یا بیحسی موضعی درروزهای نزدیک به انجام بوتاکس ۴- مصرف داروهای :جنتامایسین، دی پنیسیلامین ، سیکلوسپورین،کلروکین ،هیدروکلروکین، استرپتومایسین،آرامبخش ها ،شل کننده های ماهیچه ها وبرخی روانگردان ها     ۵ – بیماریهای شدید وخطرناک اخیر(حاد) مانند بیماری قلبی یا مغزی یا مهم وقدیمی (مزمن) مثل  میاستنی گراویس     ۶- سن زیر ۱۸ وبالای ۷۰ سال.

سن مناسب بوتاکس : بیشترین پرسشی که اززبان مردم شنیده میشود ،بهترین زمان برای تزریق بوتاکس میباشد.باید عرض کنم که اولا جنبه پیشگیرانه بوتاکس خیلی بهتر ومهمترازجنبه درمانی آنست.وقتی با حرکت اجزای صورتتان،مثل اخم کردن، چین ایجاد شده ولی در حالت عادی چین را نمیبینید،این زمان مناسب تزریق بوتاکس میباشد.پس هرچه زودتر اقدام کنید ،نتیجه مناسبتری خواهید داشت.برای انسانهای مختلف این زمان تفاوت دارد.یعنی اگر شما در سن مثلا ۲۵ سالگی دچار شروع چروک شده اید ، همین سن برای شما مناسب است وبرای کسی که درسن ۳۵ سالگی دچار چروک شده است نیز این سن برای وی مناسب است.

هنوز مشخص نیست که چند بار میشود از بوتاکس استفاده کرد . بنابراین اگر خوش شانس باشید ودرسن بالاتری نیاز به بوتاکس پیدا کنید ،طبعا دفعات کمتری نیاز به تکرار تزریق خواهید داشت . شاید درگذشت زمان مشکلات یا عوارضی برای بوتاکس پیدا شود که تعداد ودفعات تزریق را محدود کند . تا کنون که بیش از ۱۷ سال از ورود بوتاکس به دنیا میگذرد خوشبختانه هنوز گزارشی از مشکلات یا عوارض مصرف مداوم وطولانی بوتاکس منتشرنشده است.

هزینه ها بوتاکس :   بوتاکس مصپورت ایرانی

  • خط اخم یا پیشانی :  ۱۳۰٫۰۰۰   
  • دور چشم :  ۸۰٫۰۰۰
  • اخم+ پیشانی :  ۲۰۰٫۰۰۰   
  • دورچشم+ پیشانی یا اخم :  ۱۸۰٫۰۰۰   
  • کامل صورت:  ۲۵۰٫۰۰۰      
  • بالابردن ابروها :  ۴۰٫۰۰۰    
  • زیربغل :  ۴۰۰٫۰۰۰      
  • میگرن : ۳۵۰٫۰۰۰
  • دستمزد تزریق هرنوع بوتاکس برای عزیزانی که خودشان بوتاکس به همراه دارند : هرنفر ۱۲۰٫۰۰۰

به روز رسانی : اردیبهشت  ۹۷

.

بوتاکس

 

بوتاکس

 

19 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • با سلام

    با تشکر از برخورد مناسب شما، من دو روز پیش به مطب شما جهت تزریق بوتاکس نورونکس مراجعه کردم چند سوال برای من پیش آمد:

    1- شما روپوش سفید پزشکی به تن نداشتید آیا این جزء عرف و مقررات پزشکی محسوب نمیشود؟

    2- شما بدون اینکه بپرسید چه بوتاکسی میخواهم تزریق بکنم سرنگ را پر از مواد کردید در حالیکه منشی شما در آن زمان چیزی در ارتباط با نوع بوتاکس درخواستی من به شما نگفت!

    اگر اشتباهی به جای نورونکس، بوتاکس چینی تزریق کرده باشید و عوارضی پیش بیاید ، چه کسی پاسخگوست؟!

    3- من قبلا هم تزریق بوتاکس داشتم ولی هیچ گاه جای تزریق، ورم نکرد و قرمز و بعد کبود و از همان لحظه اول دردناک نشد .

    دلیل این اتفاقات در تزریق شما چیست؟! آیا خطری در پی ندارد؟

    با تشکر

    پاسخ
    • Dr-Andalibi
      رضا عندلیبی
      ۰۶/۰۱/۱۳۹۵ ۱۲:۰۴

      سلام… من الان مطلب شما رو دیدم.باید عرض کنم که 1- روپوش سفید درخیلی از کشورهای دنیا حذف شده و به جای اون از لباسهای بهتری استفاده میکنن… من تحمل پوشیدن روپوش رو به دلایل شخصی ندارم…اگه برای شما ملاک هست با پزشکانی درتماس باشین که روپوش استفاده میکنن. 2- قبل ازحضور شما در اتاق منشی نوع بوتاکس انتخابی شما رو به من اطلاع میده… من از بوتاکس چینی فقط برای تزریق زیر بغل استفاده میکنم نه برای صورت. مگر اینکه شخصی خودش درخواست بده. 3- هرتزریقی در پوست با تورم و قرمزی و کبودی احتمالی همراهه.البته اگه درست انجام بشه. اگه سرسری انجام بشه بحث دیگه ای هست. قبل از حضور شما در اتاق یک برگه به شما میدن که تمام شرایط و عوارض احتمالی رو شرح دادیم و شما آگاهانه انتخاب میکنید. پس اعتراض معنی نداره. البته من از درستی کار خودم مطمئن هستم ولی این کار برای کسانی مث شما انجام میشه که حتی با وجود مطالعه و امضای برگه بازم ابهام دارن. من کار خوب و جنس خوب رو گارانتی میکنم نه مسائلی مثل کبودی یا ورم بعداز تزریق.

      پاسخ
  • dr.nastaran.noghani
    ۱۶/۱۲/۱۳۹۴ ۱۷:۱۲

    با سلام و تشکر از مطالب علمی و خوبی که در سایت گذاشتید.و تشکر ویژه از صداقتی که در متون سایت هست.موفق باشید.دکتر نوغانی

    پاسخ
    • Dr-Andalibi
      رضا عندلیبی
      ۰۶/۰۱/۱۳۹۵ ۱۲:۰۷

      سلام و سپاس از بزرگواری شما… باعث خوشحالیه که مطالب مورد تایید اساتید گرامیه.

      پاسخ
  • سلام آقای دکتر

    میخواستم بپرسم آیا اشکالی داره که ما از پزشک بخواهیم که ویال و جعبه بوتاکس رو به ما نشون بده؟ 

    و اینکه چطور مطمعن بشیم زنجیره سرد از تولید تا مصرف رعایت شده؟ 

    پاسخ
    • Dr-Andalibi
      رضا عندلیبی
      ۰۶/۰۴/۱۳۹۵ ۰۰:۰۹

      سلام… این درخواست حق شماست و طبق قانون هرپزشکی وظیفه داره که نوع و جلد وتاریخ مصرف بوتاکس رو به شما نشون بده…درمورد زنجیره ی سرد حتی پزشک ها هم اطمینانی ندارند. فقط وقتی نتایج بوتاکس مناسب باشند میشه فهمید که بوتاکس تزریق شده خوب بوده ولی درمورد بوتاکس تزریق نشده نمیشه مطمئن شد.بهتره که درمورد حداقل دوام بوتاکس تزریقی با پزشک خود مذاکره کنید . من برای بیماران خودم تا 2 ماه گارانتی میکنم که اگه اثر بوتاکس زودتر از 2 ماه از یبن رفت مجددا و رایگان تزریق میکنم.

      پاسخ
  • سلام آقای دکتر.ممنون از اطلاعات خوبی که در اختیار عموم گذاشتید.آقای دکتر من بیمار ام اس هستم و پزشک معالجم مغز و اعصاب با فلوشیپ ام اس هستند و ایشون تزریق بوتاکس را برای بیماران ام اس بدون مشکل میدونن.دیدگاه شما در مورد بیماران ام اس و تزریق بوتاکس چیست؟ممنون

    پاسخ
    • Dr-Andalibi
      رضا عندلیبی
      ۲۱/۰۸/۱۳۹۵ ۲۳:۳۷

      سلام.ممنوم از لطف شما… بخشی از درمان مشکلات حرکتی در مراحل پیشرفته ام اس با تزریق بوتاکس درمان میشه. بنابراین تزریق بوتاکس برای بیماران ام اس بلامانع هست. البته توصیه یا تاکید نمیشه ولی بدون اشکال هست.

      پاسخ
  • سلام دکتر

    من سه هفته پیش بوتاکس کف دست برای تعریق زیاد انجام دادم .عضله دستم به ویژه شست دستم ضعیف شده

    این ضعف تا کی هست؟دکتر خدم بهم گفت نهایتا تا یه ماه دیگه برطرف میشه

    آیا دستم مثل روز اول میشه؟

    من خیلی پشیمونم نجربه بدی بود و واقعا اذیتم

    پاسخ
    • Dr-Andalibi
      دکتر عندلیبی
      ۲۹/۰۳/۱۳۹۶ ۰۱:۱۶

      سلام. خوشبختانه بوتاکس عمر کوتاهی داره. هرچند که تحملش سخته. مشکل بوتاکس کف دست درد خیلی زیادشه. نگران نباشید. به هر حال خوب میشه. ولی از بین رفتن کامل این مشکل بستگی به مقدار بوتاکس تزریق شده داره.پزشک خودتون بهتر میتونن راهنمایی کنن.

      پاسخ
  • سلام و عرض ادب
    میخواستم بدونم غیر از مصون دارو تولید کننده ی دیگه ای داخل ایران بوتاکس رو تولید می کنه؟ اگه هست کدوم شرکت

    پاسخ
    • Dr-Andalibi
      دکتر عندلیبی
      ۲۱/۰۵/۱۳۹۶ ۱۷:۳۸

      سلام. هنوز خیر عزیزم. تنها شرکت تولید کننده بوتاکس همین شرکت هست.

      پاسخ
  • دوستان خوندن این مقاله رو به همتون توصیه می کنم ممنون از دکتر عندلیبی برای مقاله عالیشون

    پاسخ
  • با عرض سلام خدمت شما آقای دکتر. می خواستم از خدمتتون بپرسم شما بر اساس تجربه کاری کدام بوتاکس را پیشنهاد می کنین. انگلیسی  یا ایرانی؟ تشکر

    پاسخ
    • سلام. هردوبوتاکس که فرمودین خوب هستند و تفاوت چندانی ندارند. البته به شرط اینکه به مقدار وباغلظت مناسب تزریق بشن. منتها متاسفانه فعلا هردو به شدت کمیاب هستند. خصوصا دیسپورت.

      پاسخ
  • وقت بخیر آقای دکتر زمانی که محلول بوتاکس با هم مخلوط شد آیا تا مدت چند سه ماه میشه نگه داشت محلول رو

    پاسخ
  • سلام لطفا کردین اینقدر با صداقت همه چی رو توضیح دادین

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

سوالات شخصی خود را فقط در تلگرام و واتس اپ ارسال نمایید و برای سوالات کلی درمورد مطالب سایت ، در انتهای مطالب از بخش نظرات استفاده نمایید.

مشاوره پزشکی در واتس اپ
کانال تلگرام
مشاوره پزشکی در تلگرام

کاربر گرامی سایت برای انجام مشاوره به نکات زیر توجه فرمایید

ابتدا نوع مشکل و محل آن را همراه با سن خود بفرمایید.
از محل مشکل ،عکس از روبرو و نیمرخ بفرستین. عکس باید بدون لبخند وآرایش و با کیفیت بالا باشد.
ما فقط برای مشکلات زیبایی صورت یا بدن درخدمت شما بوده و برای بیماری های پوست و مو مشاوره و ویزیت نداریم.
در صورتیکه اقدامی توسط پزشک دیگر برای شما انجام شده با خود ایشان مشورت فرمایید.
قبل از مطرح کردن سوالات خود حتما موضوع مورد نظر خود را در سایت مطالعه نمایید . جواب بیشتر سوالات شما از جمله نوع دستگاهها و مواد مصرفی و قیمت ها در سایت وجود دارند .
مشاوره برای عزیزانی است که در تهران زندگی میکنند و شرایط حضور در مطب را دارند .
لطفا مشاوره خود را حداکثر طی یک روز به اتمام برسانید. بعد از آن پیام شما پاک میشود.
درصورت نیاز به مشاوره حضوری با منشی مطب هماهنگ فرمایید.

همه روزه بجز تعطیلات رسمی. صبح ها از 10 تا 14 و عصرها از 16 تا 21

مطالب مرتبط